Jak naučit děti jíst zeleninu

Dub 26, 2013 | Jídlo, Rodina

Je tolik důležitá pro zdraví nás dospělých i našich dětí. Prospívá svalům a všem orgánům v těle. Mimo vitamínů a minerálních látek obsahuje také důležitou vlákninu. Navíc má nízkou energetickou hodnotu a snadno zasytí. Řeč je o zelenině…

 

 

 

Jak často jíst zeleninu a od kdy ji dítěti podávat?

Zeleninu je nutné jíst v několika porcích denně. S jejím podáváním byste měli začít hned, jak začnete s nemléčnými příkrmy, tzn. zhruba od 17. týdne věku dítěte. Formu, v jaké podáváte dítěti zeleninu, volte podle stáří vašeho potomka. Nejzdravější je čerstvá zelenina. Lze ji ale také dusit, vařit, restovat a zapékat. Odrostlejší děti často odmítají připravenou zeleninu na talíři, nepohrdnou ale kousky čerstvé zeleniny podané do ručky. Naučit děti jíst zeleninu v útlém věku je zvyk, kterým pozitivně ovlivníte jeho zdraví i do budoucna.

 

Co ale dělat, když dítě zeleninu odmítá?

Nabízejte různé druhy zeleniny dítěti opakovaně. Snažte se syrovou zeleninu podávat dítěti před hlavním jídlem, když má hlad. Zapojte svou fantazii a vytvářejte ze zeleniny nejrůznější jednohubky, špízy, vykrajujte z ní různé tvary, tvořte obličejíčky a zajímavé obrázky. Ty pak nabídněte dětem. Pokud dítě zeleninu ani potom nechce, kombinujte ji s jeho oblíbeným jídlem. Nakrájejte např. mrkev na pásky, kterými si potomek může nabírat sýrovou nebo jinou pastu, kombinujte vhodnou zeleninu s jogurtem, tvarohem atd. Dětem, které nemají k zelenině důvěru, vyprávějte pohádky a říkanky o zvířátkách, která si na ní pochutnávají. Na menší děti má toto velký vliv.

Nezapomeňte, že některé vitamíny jsou rozpustné pouze v tucích. A proto do zeleninových salátů a dalších jídel přidávejte trochu kvalitního oleje. Pokrmy z mrkve a další zeleniny obsahující beta-karoten je vhodné krátce tepelně upravit. Teplo tak přispívá ke správnému využití tohoto provitamínu.

A v neposlední řadě si také uvědomte, že váš potomek má snahu vás napodobovat. Vy jste jeho vzor, jeho ideál. Rodič, který má sám zeleninu a pokrmy z ní rád, nemá většinou problém předat tento zdravý návyk svým dětem.

 

Foto: Pixmac.cz