Obezita dětí

Čvc 22, 2013 | Rodina, Životní styl

Stále častěji se v dnešní době setkáváme s dětmi s nadváhou, nebo dokonce obézními dětmi. Co je příčinou a jak se s obezitou dětí vypořádat? A proč vůbec s obezitou bojovat? Vedle estetického je hlavním důvodem především zdravotní. Obezita přináší řadu zdravotních rizik a problémů.

 

 

Co bývá příčinou obezity u dětí?

Vedle genetiky je to také životní styl rodiny, stravovací návyky a nevhodná skladba jídelníčku. Děti dnes tráví většinu času u počítače nebo u televize, kdy pasivně sedí nebo leží. Sportu a dalším venkovním aktivitám se věnují minimálně. My rodiče máme na své potomky stále méně času, a tak se často stává, že dítě vyhodí školní svačinu, za peníze z kapesného si nakoupí nevhodné tučné potraviny, energetické nápoje, vynechá oběd ve školní jídelně a stává se pravidelným zákazníkem rychlých občerstvení a bister. Vařená jídla nahrazují smažená, zeleninu a ovoce nezdravé pochutiny.

 

Jak s obezitou bojovat?

Především pohybem a správnými stravovacími návyky. Pokud pracujete a přes týden máte na dítě minimum času, plánujte na víkendy cyklistické výlety, různé procházky či túry. Víkendový den v obchodním centru nahraďte dnem v aquacentru, kde se vyřádí nejen vaše dítě, ale jistě vodním sportům přijdete na chuť i vy. Naučte vaše dítě jíst zeleninu a ovoce a sami ji konzumujte. Pokud dítě odmítá tyto potraviny v surovém stavu, připravte z nich různé saláty a mísy. Snažte se nahradit smažené pokrmy vařenými a dušenými. Neodměňujte dítě sladkostmi! Jako odměnu zvolte třeba jablíčko nebo návštěvu bazénu. Nenuťte děti, aby chodily ven. Naopak, udělejte z venkovních aktivit odměnu, potěšení. A klidně si oblečte tepláky a jděte si kopat s menším dítětem sami. Uvidíte, že pohyb prospěje i vám. Při pohybu se vyplavují hormony štěstí, a kdo by dnes nechtěl být šťastný a spokojený?

Nahrazujte tučné potraviny méně tučnými. I ovocný pohár lze udělat zdravě. Nahraďte šlehačku bílým jogurtem, tučnou smetanovou zmrzlinu ovocnou a nemusíte se bát doplnit hotový pamlsek oříšky. Místo tatarky a majonézy používejte ochucený jogurt či tvaroh, místo uzenin chystejte pro sebe i své děti pomazánky z tvarohu, zeleniny, čerstvých sýrů a bylinek.

Pokud se vám nedaří řešit obezitu svých dětí bez pomoci odborníků, poraďte se na pediatra svého dítěte. Může vám navrhnout zdravý jídelníček i případné poradny či lázeňská zařízení.

V každém případě si ale pamatujte, že boj s obezitou je běh na dlouhou trať a jednou naučený zdravý životní styl je stylem pro celý život. Čím dřív se dítě naučí žít zdravě, tím méně zdravotních problémů si přenese do dospělosti.

 

Foto: Pixmac.cz