Efektivní cesta ke zhubnutí, ale i ideální způsob stravování pro lidi, kteří nemají čas na přípravu zdravé stravy a neholdují pravidelným návštěvám restaurací. To je krabičková dieta, novodobý fenomén mezi stravovacími návyky, který si v posledních letech oblíbily tisíce Čechů. Podle odhadů by Češi letos mohli utratit za krabičkovou dietu až miliardu Kč.
Koncept krabičkové diety spočívá v přípravě jídel zabalených do krabiček, které jsou klientům doručovány až domů či do zaměstnání kurýrní službou nebo přímo výrobcem. Smyslem této služby je zajistit strávníkům kaloricky vyvážený přísun potravy po celý den. Inspirace pro krabičkovou dietu k nám přišla z USA. Tam se však nejprve rozvážela instantní jídla, která měla ke zdravé stravě hodně daleko. Krabičky pro zákazníky toužící po zdravějším životním stylu u nás začaly první společnosti nabízet již v roce 2005, ale skutečný boom zažívá krabičková dieta v Česku až od roku 2011. „V současné době působí na našem trhu téměř 80 společností připravujících krabičky, z toho zhruba polovina v hlavním městě. Prodejci krabičkové diety dosáhli za rok 2012 obratu 800 miliónů korun. Letos se počet poskytovatelů krabičkové diety ještě zvýšil. Proto očekáváme, že by se celkový obrat mohl přiblížit k jedné miliardě. Denní výdaj zákazníka za krabičkovou dietu se pohybuje od 200 do 500 korun,“ říká Michal Hardyn z portálu kvalitnidieta.cz. Cenu ovlivňuje například to, zda si zákazník krabičky vyzvedává na výdejních místech nebo si je nechává dovézt. V takovém případě může volit mezi dovozem domů nebo do kanceláře. „To, že si zákazníci nechávají krabičky dovážet do práce, není nic výjimečného. Obecně po krabičkové dietě sahají zejména lidé s časově náročným zaměstnáním, kteří se chtějí udržet ve zdravé kondici,” dodává Michal Hardyn.
Převážnou většinu zákazníků tvoří ženy, ale podíl mužů v poslední době stále stoupá. „Zvláště u lékařů, manažerů nebo právníků je oblíbená kombinace oběd – večeře. Zaznamenáváme i nárůst zájmu u maminek na mateřské dovolené. Jejich motivace je jasná. Chtějí se zdravě stravovat, hubnout a místo náročné přípravy jídla věnovat vice času dětem,” říká Kateřina Kracíková, jednatelka společnosti BOX FOOD.
V letních měsících sice výrobci krabičkových diet pociťují úbytek zákazníků, po prázdninách se ale klienti opět vrací. “Lidé plánují dovolené, což je nutí omezovat výdaje a navíc se pohybují mimo obvyklá místa, kam jim jindy bývají krabičky doručovány. A také se nechtějí omezovat a připravit se o letní zmrzliny, grilovačky nebo třeba osvěžující koktejly,“ poznamenává Michal Hardyn z kvalitnidieta.cz. Výrobci krabiček tak v létě vycházejí klientům vstříc výběrem obsahu ze sezónních surovin a zaměřují se v maximální možné míře na čerstvou zeleninu a ovoce. Významně jsou zastoupeny i pokrmy předcházející dehydrataci organismu – například zeleninová rizota, dušená zelenina, zeleninové polévky a opomíjeno není ani maso jako třeba kuřecí prsa či libová vepřová panenka.
Hlavní vlnu zájmu očekávají dodavatelé krabičkové diety po vánočních svátcích. “To, že si lidé dávají novoroční předsevzetí, je u diet celkem znát. Na jaře je zase vidět, že především ženy chtějí hubnout do plavek a jsou ochotny pro to něco udělat,” prozrazuje Kateřina Kracíková ze společnosti BOX FOOD.
0 komentáøù