Ve čtvrtek naruby

Dub 23, 2014 | Krása, Zajímavosti, Životní styl

Zítra se příznivci módy na celém světě spojí, aby vyjádřili poptávku po zboží, za něž lidé neplatí svým zdravím nebo životem. Od návrhářů a ódních ikon po módní řetězce i luxusní módní značky, od farmářů pěstujících bavlnu a dělníků v továrnách po akademiky, média a jednotlivce, kterým není lhostejné, co nosí. K šíření povědomí se ten den budou využívat především sociální sítě, proběhnou ale i tematické happeningy až v 60 zemích a městech světa.

Organizátoři vyzývají veřejnost, aby si na podporu Fashion Revolution 24. dubna oblékli oblečení naruby a sdíleli fotografie na sociálních sítí, kde lze označit výrobce a dotázat se tak přímo na původ daného kusu oděvu. Zakladatelka Fashion Revolution, Carry Somers, říká: „Fashion Revolution Day dostal neuvěřitelný spád v globálním měřítku. Aktuálně se do projektu zapojilo téměř 60 zemí z celého světa. Věřím, že jejich účast představuje opravdovou a reálnou příležitost propojit milovníky módy s lidmi, kteří jejich oblečení ušili.“ 

„Fashion Revolution Day je natolik slibný projekt, že se stane jedním z mála opravdu globálních kampaní započatých v tomto století.“ říká baronka Young z Hornsey, zakladatelka britské Parlamentní skupiny pro etiku a dlouhodobou udržitelnost v módě. Pionýrka principu „upcyklace“ (vylepšená recyklace, kdy získáváte produkt vyšší kvality z původního „odpadu“) Orsola de Castro říká: „Stačí jedno jednoduché gesto, označení #insideout, a můžete se zeptat „Kdo ušil mé oblečení?“. Tento projekt pobízí lidi, aby si doslova představili nit, která vede od jejich oblečení k dělníkovi, který ho ušil a ještě dál, až k farmáři, který vypěstoval bavlnu, ze které je jeho oblečení vyrobeno.“ 

V České a Slovenské republice projekt zajišťuje online platforma na podporu udržitelné a lokální módy www.fashion-map.cz. Dále se do projektu zapojili: butik Czech Labels and Friends, Slovak Fashion Council, Bratislavský multifunkční prostor Kontakt a online obchod s módou ZOOT.cz. Koordinátorka za Českou republiku a Slovensko, Kamila Boudová dodává: „V Čechách ani na Slovensku není velké povědomí o tom, jak módní průmysl zachází s lidmi, kteří módu vyrábějí, a s přírodou, ze které jsou čerpány zdroje na produkci a která trpí s každým kusem vyhozeného oblečení. Účelem této globální kampaně není jen informovat veřejnost, ale aktivně ji díky sociálním sítím zapojit do dialogu se značkami a skrze ně i se samotnými ženami a muži, kteří daleko odsud naše oblečení šijí. Díky tisícům ohlasů a „hashtagů“ na sociálních sítí značky pochopí, že nám není jejich jednání lhostejné a budou muset s pravdou ven: „Kdo ušil naše oblečení?“

Jak svou roli v tomto projektu vnímá prodejce oblečení ZOOT.cz, vysvětluje Kateřina Písačková, manažerka společensky zodpovědných projektů: „V tomto případě se vnímáme především jako silný komunikační kanál, o tématu budeme informovat početnou základnu našich zákazníků. Věříme v "lepší a logičtější" svět i módní průmysl a ptáme se, jak k němu můžeme přispět i my. Ku příležitosti Fashion Revolution Day jsme se rozhodli přímo finančně přispět – za každou objednávku, kterou u nás ten den zákazníci udělají, pošleme 20Kč do oficiálního Fondu Rana Plaza na odškodnění obětí katastrofy. I díky této kampani se nyní ve firmě intenzivněji zabýváme vlastním dodavatelským řetězcem a plánujeme hlubší dialog s dodavateli o původu zboží, které prodáváme. K naší vlastní produkci (ZOOT Lokál, ZOOT Originál a DOBRO.) již používáme výhradně certifikovaný textil. Nechceme být k těmto otázkám lhostejní, a proto se z vlastní iniciativy v oblasti vzděláváme, tím to podle nás začíná.”

Tématu dodržování lidských práv v textilním průmyslu se v České republice dlouhodobě věnuje nezisková organizace NaZemi s vlastní kampaní Ušili to na nás. Textil vyráběný za férových pracovních podmínek a ekologickými postupy v Čechách také dlouhodobě propaguje společnost zabývající se potiskem textilu OP Tiger s projektem www.biotricko.cz.

 

Foto: Fashion Revolution