Brusinky

Čvc 7, 2014 | Jídlo, Rodina, Životní styl

O pozitivním účinku brusinek na lidské zdraví se vědělo už před mnoha staletími, tyto nakyslé bobulky jsou i na moderních stolech stále oblíbenější. Jak je využít, zpracovat a k čemu že to vlastně jsou?

 

Využití brusinek je poměrně dost různorodé. Mohou se jíst sušené, čerstvé, ale i konzervované. Můžete z nich popíjet sladký džus, hodí se i do koláčů a muffinů, skvěle chutnají s jiným ovocem (například ovocný salát dovedou přímo úžasně ochutit) nebo cereáliemi. Nejčastější použití brusinek v tuzemské kuchyni je ale samozřejmě všem jasné. Kdo z nás by si je přece nedal ke svíčkové omáčce s knedlíkem, že? Výtečný je i brusinkový čaj, který snižuje hladinu krevního cukru a působí protizánětlivě.

Brusinky mají skvělé antioxidační účinky, obsahují spoustu vitamínů a minerálů a navíc jsou takřka bez kalorií. Sníží krevní tlak, pomohou k lepšímu fungování imunitního systému a dokonce působí i jako prevence proti některým druhům rakoviny (konkrétně by mělo jít podle posledních vědeckých výzkumů o rakovinu jater, prsu, tlustého střeva či vaječníků). Srazí horečku, vyléčí otoky a uleví od problémů se zažíváním. V posledních letech se intenzivně zkoumá i další zajímavá záležitost – konkrétně jde o nečekaně dobré účinky brusinek na zánět dásní, kterým trpí ve větší či menší míře prakticky každý z nás. A to stačí tak málo – vyplachovat si ústa brusinkovou šťávou. Není tedy třeba vydávat velké finanční prostředky za ústní vody ze supermarketu, tu nejlepší přírodní medicínu máte totiž hned za dveřmi.

Ale pozor, i zde platí staré známé úsloví o tom, že se nic nemá přehánět. Brusinkový džus může v nadměrném množství způsobit podráždění žaludku. Brusinek by se z preventivních důvodů také měli vyvarovat lidé, kteří užívají léky na ředění krve. 

 

Foto: Freerangestock.com