RAW food nebo paleo strava?

Úno 11, 2015 | Jídlo

RAW, Vita, Paleo… Co to vlastně je? Věřte nebo ne, jedná se o zkratky označující alternativní stravovací trendy. V tomto článku vám představíme dva současné směry v úpravě jídelníčku. Oba jsou in, každý z nich je úplně jiný, ale oba dva vám mohou pomoci nově se podívat na to, co vlastně jíte, a shodit pár nenáviděných kil.

Výskyt obezity a dalších civilizačních onemocnění v poslední době rozhodně neklesá. Naopak, Češi jsou podle posledních průzkumů považováni za nejobéznější národ Evropy. Co s tím? Stará dobrá tradiční česká kuchyně je sice velmi chutná, ale našemu zdraví a postavám rozhodně neprospívá. Takže něco tady bude asi špatně.

RAW čili vitariánství

Vitariánství je výživový směr založený na přijímání tzv. živé stravy. RAW food, jak se tyto potraviny nazývají, jsou zelenina, ovoce, ořechy, semena, naklíčené obilí a luštěniny – různé pochutiny rostlinného původu, které ale – pozor! – neprošly tepelnou úpravou nad 42°C. Takže žádné pečivo, těstoviny, pizza,… no au! Ale snad nebude tak zle…

Syrové, ale jen rostlinného původu

Mezi vitariány zuří názorová bitva, zda i ti, kdo pijí syrové mléko, jedí syrové maso a tzv. RAW sýry, se vlastně stravují vitariánsky. Nu, z tohoto pohledu by klasický tataráček byl RAW pokrmem, ale většina vitariánů se shoduje na tom, že tudy cesta nevede a mléčné a živočišné výrobky, ač tepelně nezpracované, se k tomuto druhu stravy nehodí.

Teplo ničí enzymy

Proč ale vše syrové? Odpověď je velmi jednoduchá. Ovoce, zelenina, semínka – vše v přírodě je plné enzymů, které tvoří život a zajišťují pokračování dalších generací. Jakmile však například upražíte mandli, už vám v zemi nevyklíčí, ale shnije. Enzymy nepřežijí vysoké teploty nad 42°C a je fakt, že tepelnou úpravou se v jídle likviduje velké množství prospěšných látek, které naše tělo potřebuje ke správnému fungování. Vitariáni svou stravu upravují, i když ne tepelně. Mixováním, klíčením, krájením a kombinováním jednotlivých chutí.

Na cukr zapomeňte

Jako sladidlo jsou dobré datle, ale i med od místního včelaře, javorový sirup či sirup z agáve. Když vás přepadne mlsná, můžete vždy sáhnout po sušeném ovoci či oříškách. “Povolené” je dokonce i víno. Za základ vita stravy jsou pak považovány tzv. smoothies. Jedná se o husté ovocné štávy s rozmixovaným čerstvým ovocem.

Mnoho vitariánů tvrdí, že přechod na tento typ stravování je lepší než ta nejúčinnější dieta na světě. Člověk se pak cítí celkově mnohem lépe po fyzické i po psychické stránce. Zároveň se ale musí zpravidla vypořádat s tzv. detoxem, při kterém tělo začne vylučovat odpad nahromaděný hlavně ve střevech a tato očistná fáze bývá velmi nepříjemná.

Vita recepty na vyzkoušení

Mangové smoothie s chilli

Suroviny: 1 zralé mango, 3 banány, 1 lžíce goji (kustovnice čínská), špetka chilli

Všechny ingredience rozmixujte, nalijte do sklenic a podávejte.

 

Slunečnicová pomazánka

Suroviny: 200 g slunečnicových semen, 1 avokádo, půl paličky česneku, půl menšího citronu, hrstka petrželové nati, špetka soli, 3 polévkové lžíce panenského olivového oleje, několik nepasterovaných černých oliv, voda dle potřeby

Slunečnicová semínka necháme alespoň 6 hodin nasáknout vodu. Poté vodu slijeme, semínka propláchneme a rozmixujeme na kaši spolu s avokádem a česnekem. Přidáme olivový olej,  vymačkanou šťávu z citrónu, najemno nasekanou petrželku, sůl a nasekané olivy. Vše dobře promícháme. Vodu přidávejte podle toho, jak hustou pomazánku chcete mít. A na co si jako správný vitarián pomazánku natřít? Zkuste třeba plátky kedlubny nebo nepečené semínkové krekry.

Paleo strava

Myšlenka paleo diety je vlastně velmi jednoduchá. Paleolit bylo období v historii, které trvalo asi 2 – 3 miliony let, jinak se nazývá doba kamenná a označuje nejstarší souvislé období lidských dějin (trvalo asi 3 milióny let). Paleo strava je založena na konzumaci potravin, které se tehdy nejspíš konzumovaly, tedy ovoce, zeleniny, libového masa, ryb, mořských plodů a ořechů.

Nejezme potraviny, které nám nedělají dobře

Se vznikem zemědělství (doba mezolitu) přibyly do našeho jídelníčku potraviny, které jsou pro náš metabolismus údajně nevhodné, protože naše geny ještě neměly čas se na ně přizpůsobit. Patří sem například mléko, luštěniny, obilniny, rafinované oleje a cukry. V období paleolitu člověk neznal zemědělství a živil se jen lovem a sběrem, lidé dodržující paleo stravu proto vyřazují nebo omezují ve svém jídelníčku zemědělské produkty jako obiloviny, luštěniny, pečivo, mléko, sýry atd. Jejich jídelníček se skládá zejména z masa, ryb, zeleniny, ovoce, hub a vajec.

Tuky povoleny

Zajímavé na tomto stravovacím směru je, že dochází k omezení příjmu sacharidů jako hlavního zdroje energie a tyto se nahrazují příjmem tuků a bílkovin. Dalším zásadním požadavkem je také dobrá kvalita potravin. Cholesterolu v potravinách se už dávno bát nemusíme, to už pár let víme. Ale levné nekvalitní tuky, potraviny plné cukru a soli, rezidua pesticidů,… – to už je něco úplně jiného. Průmyslově vyráběné potraviny jsou vyráběny hlavně z bílé mouky, o jejíž škodlivosti už byly napsány romány, a bílý cukr se dnes nazývá “bílým jedem 20. století”. Takže něco na tom všem se stravováním podle doby kamenné asi přeci jenom bude.

Paleo trénink nutný

Je důležité si připomenou, že paleolit nebyl pouze o přirozené stravě, ale také o výrazné fyzické aktivitě. Naši předkové například ušli každý den v průměru 19 km. Obstarat si v té době dostatek potravy bylo prostě tělesně náročné. Aby byl tedy účinek paleo stravy stoprocentní, je vhodné zařadit do každodenního života také tzv. “paleo trénink”, který je zaměřený na celkovou kondici, sílu, rychlost a ohebnost.

Cukr je jed

Opravdoví paleo nadšenci třeba tvrdí, že bychom se měli řídit rytmem dne a noci, tedy se soumrakem jít spát a s východem slunce vstávat. To už je opravdu trošku extrém, který se v dnešní době těžko uskutečnuje. Ale nemusíte být 100% paleo nadšenec, abyste si přínosy tohoto životního stylu mohli vyzkoušet ve svém životě. Omezte bílou mouku a průmyslové pečivo. Zkuste kváskový žitný chleba se semínky místo pytle rohlíků. A už jste někdy ochutnali oříškové a semínkové krekry? Omezte sladkosti, zkuste si do čaje dávat místo bílého cukru med, zamilujte se do javorového sirupu. Víc se hýbejte, co třeba vystoupit z tramvaje o zasávku dřív a dojít domů pěšky? Není potřeba začít hned zkraje naplno, ono postupně a po krůčkách je občas lepší. Uvidíte, jak vám to bude vyhovovat. Paleo nadšenci slibují snížení tělesné váhy, nárůst svalové hmoty, zlepšení kvality pleti, větší psychickou odolnost vůči stresu a celkový pocit svěžesti a pohody. To za pokus rozhodně stojí.

Ochutnejte

Zapečené lilky

Suroviny: 5 malaých lilků, 200 g rajčatového pyré, 2 lžičky olivového oleje, orestované mleté maso, římský kmín, pepř nebo bazalka či oregano nebo třeba chili, chceme-li pikantní variantu , sůl.

Lilky opláchneme a podélně rozpůlíme tak, aby půlky dobře ležely řezem nahoru. Vydlabeme co nejvíc lilku, vydlabané kousky pokrájíme nadrobno. Smícháme s mletým masem, protlakem, přidáme olej a koření a dobře propracujeme. Plníme vydlabané lilky, směs by měla akorát vystačit na naplnění všech půlek. Zapečeme na 200 stupňů, dokud nejsou viditelné části lilku dozlatova upečené.