Zlatá žíla, hemoroidy. Neostýchejte se o problému mluvit

Pro 4, 2012 | Krása, Životní styl

Stydíte se o tom hovořit, ale po porodu vás možná trápí něco, co jste do nedávna přisuzovala jen „starým strejcům“ – hemoroidy. Stačí, abyste sedla na studené místo, upadla na kluzišti na led, snědla potravinu, která „staví“ – a na povrchu vaší stolice se v lepším případě objeví povlak čerstvé krve, v horším případě shledáte toaletní mísu až postříkanou červenou krví. Ano, tak se hemoroidy projevují. Můžeme s tím něco dělat?

Příčinu a podstatu hemoroidů známe: tato kontraindikace těhotenství je dostatečně popsána na různých zdravotnických serverech a v snadno dostupných naučně populárních publikacích. A třebaže získané informace někdy trochu nahánějí hrůzu, vždy je připomínáno: při správné životosprávě se tělo maminky natolik dostane do „formy“, že se zbaví i otřesných krvácivých momentů. V každém případě ovšem platí, že by o stavu měl vědět ošetřující lékař.

 

Pomůže úprava stravy

Základem je pravidelné vyprazdňování. „Nemůžete“ hned po ránu? Třeba pomůže šálek kávy, a nebo trochu drastická sklenka vlahé vody. Každopádně přizpůsobte svému rytmu dobu vstávání. Někdy vámi oželená půl hodina spánku zajistí potřebný čas pro intimní hygienu – dříve než probudíte zbytek rodiny s nároky na toaletu.

Vláknina. Místo rohlíků z bílé mouky jezte celozrnné pečivo. Ale to pravé, ne lživě přibarvené. Je draží, ale v objemu zkonzumovaného více zasytí.

Ovoce. Nic tak nepomůže pravidelné peristaltice jako jablíčka, hrušky, švestky, a to i sušené. Velmi dobrým „čistidlem“ je například i pomelo.

Zelenina. Naučte se ke každému jídlu schroupat kousek zleniny. Ke snídani, svačinkám a k večeři zeleninu syrovou, k obědu vařenou. Zvykněte si prokládat svačinové chleby (sendviče) plátky čerstvé zeleniny – jako v Americe. A když už jsme u toho – všímáte si v amerických filmech, jak vypadá jejich klasický talíř s vařeným jídlem? Vždy se jedná o trojkombinaci: maso, tepelně upravená zelenina, příloha. Neodsuzujme „Amíky“ šmahem – všichni nežijí jen hamburgerů a burákové pomazánky.

Vitaminy. Nepodléhejte reklamním tvrzením, že pár tabletek nahradí vaši denní dávku vitaminů. Není nad jejich podobu v přírodním stavu. Mrkev, řez hlávkového zelí či salátu, kedlubna, ředkvička, rajče nebo paprika dokonale zastoupí chemické preparáty, a v konečném důsledku vyjde i levněji. A navíc, na rozdíl od tabletek, zanechá potřebnou vlákninu. Některé multivitaminové přípravky dokonce vyvolávají zácpu.

 

Rady a tipy

  • V případě krvácivé ataky je třeba vyvarovat se ostrého koření
  • Ono babičkovské „nesedej na studené“ je skutečně namístě
  • Někdy mohou podráždit i maková, sezamová nebo lněná semínka, samozřejmě jen jsou-li konzumována ve větším množství.
  • Máte-li možnost, používejte bidet.

 

Foto: Pixmac.cz